Jak wykreować newsa? [Warsztat PR Managera]

W idealnym świecie, media same nas proszą o wypowiedź, czy informacje na temat firmy. Jednak dobrze wiemy, że to tak nie działa. I to rolą firm, a dokładniej PR-owców,  jest przygotowanie takich treści, które będą interesujące dla mediów. Jak więc tworzyć informacje prasowe, na tyle ciekawe, żeby media chciały je wykorzystać? Odpowiedź w artykule.

Zaczynając od początku – mamy dwie drogi prowadzące do publikacji treści wizerunkowych w mediach: standardową i nową, lepszą. Zaczynając od klasycznej – schemat przedstawia się następująco.

Jak to działa w praktyce?

W firmie dzieje się coś ciekawego lub sami organizujemy wydarzenie, które ma wywołać zainteresowanie mediów. Następnie opracowujemy materiały prasowe, wysyłamy je do dziennikarzy i czekamy na informację zwrotną (z oceną potencjału przygotowanych treści) albo publikację. Jednak zatrzymajmy się przez chwilę nad dwiema kwestiami:  jakie informacje są dla mediów interesujące oraz dlaczego nie wszystkie wysłane materiały są publikowane.

Media są skłonne publikować treści:

  • Ważne lub interesujące dla wielu osób
  • Świeże, czyli także dotyczące aktualnych trendów, wydarzeń
  • Niesamowite, zaskakujące, wyjątkowe
  • Tajne, poufne
  • Tragiczne, ale tych raczej unikajmy
  • Absurdalne, kontrowersyjne
  • Zabawne, ironiczne
  • Dotyczące znanych osób

I teraz pytanie, czy jakieś z wymienionych tu treści możesz zapewnić wysyłając informacje o swojej firmie?

Druga kwestia, to przyczyny odrzucenia materiałów przez media. Przez lata współpracy z dziennikarzami mogę wymienić następujące:

  • Niezgodność treści przesłanych materiałów z zakresem tematycznym danego medium
  • Źle napisany tekst i niejasna treść (w tym również brak informacji o korzyściach społecznych lub konkretnie dla czytelnika, które wynikają z określonego działania podjętego przez firmę)
  • Zła jakość załączonych zdjęć
  • Złe relacje PR managera z dziennikarzem
  • Nieistotność informacji
  • Zbyt krótka i niekompletna informacja (zdawkowość)

Na podstawie powyższych informacji możemy już sprawdzić, czy wysyłane przez nas teksty spełniają kryteria publikacji przez media. Ta wiedza przyda Ci się również w nowym, lepszym modelu kreowania newsów. Oto jak wygląda jego schemat.

Krok 1 – analiza

Marketerzy, z powodzeniem wykorzystują już real time marketing do promocji swoich produktów, PRowcy też mogą, a nawet powinni.

Zaczynamy więc, niejako od drugiej strony, czyli nie od tego co my jako firma robimy, ale od analizy mediów, tego o czym aktualnie się pisze i mówi. Do researchu, idealnie sprawdzają się media społecznościowe i obserwacja popularnych tematów.

Krok 2 – “przyciągacz”

Następnie, próbujesz dopasować wyłapane tematy (oczywiście, tylko takie, które będą interesujące i sensowne) do swojej firmy, produktu i opracowujesz materiały prasowe.  

Krok 3 – zainteresowanie

Następnie wysyłasz treści do mediów i czekamy na informację zwrotną lub publikację.

Jak to może wyglądać w praktyce?

Przykład 1

Obserwując media, widzisz, że np. brakuje krwi albo że zbliża się Międzynarodowy Dzień Krwiodawstwa. Następnie przygotowujesz materiały prasowe dotyczące tego, ile osób w Twojej firmie regularnie oddaje krew i wysyłasz je do mediów.  

Przykład 2

Wizyta Księżnej Kate i Księcia Williama w Polsce. Wszystkie media o tym mówiły i pisały. Wraz z lokalnymi mediami przygotowujesz prezent (biżuterię z węgla) dla książecej pary i materiał PRowy gotowy.

Dlaczego ten drugi, niestandardowy schemat jest bardziej efektywny?

Bo media chętniej publikują treści, które nawiązują do aktualności. Oczywiście, nie gwarantuje to stuprocentowej skuteczności, ale znacznie zwiększa prawdopodobieństwo publikacji.

Mam nadzieję, że ten artykuł zainspiruje Cię do świeżego spojrzenia na kwestię przygotowania materiałów prasowych. Może masz jakieś swoje sposoby na kreowanie newsów? Podziel się nimi w komentarzu.

Dodaj komentarz