Notatki prasowe, które chce się czytać

PR manager nie musi być pisarzem, jednak cokolwiek o pisaniu wiedzieć powinien. Nie musi mieć dziennikarskiego talentu, ale powinien mieć dobry warsztat. Dlaczego? Ponieważ jednym z jego zadań są kontakty z mediami, a więc również pisanie informacji, próśb o patronat medialny i innych potrzebnych tekstów. Jeśli jednak nie wiesz jak to zrobić, poniżej zaprezentuję dziesięć cech najlepszych notatek prasowych jakie przyszło mi czytać. Żebyś wiedział na co zwracać uwagę lub ewentualnie co ulepszyć w swoich dotychczasowych tekstach.

  1. Genialny tytuł. Genialny, czyli lekki, z polotem, intrygujący i zachęcający do przeczytania. Może być cytatem lub pytaniem. W każdym razie pamiętaj, że to początek – jeśli będzie słaby, nikt nie dowie się jakie jest zakończenie.
  2. Brak promocji w artykule. Przypomnę: Komunikat prasowy NIE JEST tekstem reklamowym. Zatem nie używamy zbyt wielu epitetów na temat naszego produktu, ani korzyści wynikających z jego posiadania, ani tym bardziej mocnych słów typu: jesteśmy najlepsi.
  3. Wciągający lead. Podobnie jak tytuł, powinien traktować o treści notatki w sposób skrótowy, ciekawy i powodujący w czytelniku chęć dowiedzenia się: co dalej?
  4. Stosowanie zasady tzw. odwróconej piramidy. Dla zapominalskich: najważniejsze kwestie na początku, im mniej ważne tym dalej w tekście.
  5. Unikanie zbyt częstego stosowania „słów kluczy” – jakkolwiek są one bardzo pożądane przy pozycjonowaniu, w tekście PRowym wręcz przeszkadzają. Zatem nie piszemy: Nowa jesienna kolekcja butów już jesienią w naszym internetowym sklepie z butami dla kobiet.
  6. Koncentracja na jakości, nie na ilości. Komunikat nie musi być długi, nawet lepiej jak będzie krótszy. Większe prawdopodobieństwo, że ktoś go przeczyta. Optymalnie jest, jeśli tekst mieści się na ¾ strony. Zwłaszcza jeśli piszemy do Internetu. Pamiętajmy, że tam dominuje „kultura obrazka”. Co zresztą nasuwa mi kolejny punkt.
  7. Wykorzystanie zdjęć lub ilustracji. Co więcej, pliki do redakcji wysyłamy najlepiej w następującej formie: całość – tj. tekst ze zdjęciami w formacie PDF, tekst w dokumencie (.doc, .rtf itd.) i zdjęcia w JPG. Ułatwiajmy życie dziennikarzom, a będą nas bardziej lubili.
  8. Stosowanie zrozumiałego słownictwa. Pamiętajmy, że notatkę prasową powinno się dobrze czytać, nie sięgając co chwilę po słownik. Jeśli jednak tekst wymaga użycia specjalistycznego języka, to może warto na końcu tekstu zamieścić słowniczek?
  9. Przeczytanie gotowej informacji przynajmniej raz przed wysłaniem. Dzięki temu unikniemy wstydu spowodowanego przez literówki, błędy gramatyczne i stylistyczne.
  10. Ujęcie w notatce „kontaktu” i sekcji „o nas”. Osoba, która odebrała Twoją wiadomość powinna móc się z Tobą szybko skontaktować i w łatwy sposób dowiedzieć się czegoś o firmie, którą reprezentujesz.

I na koniec pamiętajmy, że dobry tekst PRowy nie wymaga poprawek redakcyjnych. Im więcej ich będzie potrzebował, tym mniejsze prawdopodobieństwo jego wykorzystania.

Jako osoba, która często otrzymuje informacje prasowe, będę bardzo wdzięczna, jeśli będziecie się stosować do tych rad, bo zdecydowanie bardziej wolę czytać ładne komunikaty. Wtedy można je nawet czasem opublikować. Dziękuję.

P.S. Tekst dedykuję Pani Magdzie, która zawsze pięknie pisze – nawet o sprawach które są średnio interesujące.

Ewa Gadomska

Dodaj komentarz