Jak zorganizować marketing w małej firmie

To pytanie jest jednym z najczęstszych jakie słyszę podczas konsultacji prowadzonych dla właścicieli mikro i małych firm. Niestety, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Jest jednak cztery możliwości: możesz wszystko robić sam, zatrudnić pracownika, rozpocząć współpracę z freelancerem lub zlecić pełną obsługę agencji. Którą z nich wybierzesz, zależy od Twoich potrzeb, kompetencji, a przede wszystkim kondycji finansowej firmy. Postanowiłam Ci ułatwić podjęcie tej decyzji i stworzyłam listy zalet i wad poszczególnych rozwiązań.

Robisz wszystko sam

Plusy:

  • Nikt nie zna Twojej firmy lepiej niż Ty
  • Oszczędzasz pieniądze
  • Bardzo szybko możesz wprowadzać zmiany do komunikacji marketingowej

Minusy:

  • Przywiązanie oraz stosunek emocjonalny do firmy/marki powoduje, że tracisz do niej dystans, a co za tym idzie możliwość szerszego i obiektywnego spojrzenia na skutki swoich decyzji i działań
  • Wielozadaniowość – chcesz robisz wszystko (albo przynajmniej tak Ci się wydaje), a nie na wszystkim możesz się wystarczająco skoncentrować i część zadań, siłą rzeczy, spada na dalszy plan
  • Nie możesz się znać na wszystkim, nawet jeśli masz pomysł na strategię komunikacji marketingowej, to często nie będziesz w stanie jej prawidłowo wdrożyć (trzeba znać narzędzia, mieć doświadczenie itd.)
  • Często oszczędności są pozorne, bo może się okazać, że te same działania marketingowe, gdyby były prowadzone przez specjalistę, to miałyby znacznie lepsze efekty
  • Poświęcasz temu bardzo dużo czasu

Pracownik etatowy

Plusy:

  • Koncentruje się tylko na Twojej marce
  • Zintegrowany z marką, jest z nią na co dzień, dzięki czemu łatwiej będzie mu komunikować najważniejsze dla Ciebie wartości
  • Zaangażowany (przynajmniej z założenia bardziej niż agencja czy freelancer)
  • Komunikacja odbywa się na bieżąco, więc możliwa jest szybka modyfikacja np. komunikacji marketingowej
  • Możecie szybciej wypracować optymalny styl pracy pasujący obu stronom

Minusy:

  • Relatywnie wysokie koszty zatrudnienia
  • Dość trudno jest oszacować czas potrzebny na wykonywanie zadań w obszarze marketingu, dlatego też, nie wiesz, czy zajęć będzie wystarczająco dużo, aby wypełniały cały etat
  • Prawdopodobnie, będzie wyspecjalizowany w jednym aspekcie marketingu, np. tworzeniu strategii, więc będzie potrzebował wsparcia, albo ze strony agencji, albo freelancera (np. grafika, web developera itd.)
  • Długotrwały i wymagający proces rekrutacji – coraz trudniej znaleźć dobrego pracownika
  • Jeśli nie masz wystarczających kompetencji w dziedzinie marketingu, może Ci być trudno formułować cele i mierzyć efektywność

Freelancer

Plusy:

  • Niższe koszty niż współpraca z agencją
  • Elastyczne godziny pracy i zakres współpracy
  • Zaangażowanie we współpracę – jest to zwykle współpraca B2B
  • Można tworzyć dowolne zespoły zadaniowe składające się z freelancerów, mających różne kompetencje
  • Rozliczanie zadaniowe/godzinowe, dzięki czemu osiągasz wymierne rezultaty
  • Płacisz tylko za zlecenie, którego w danym momencie potrzebujesz  (przykład: zlecasz prowadzenie fan page – przy współpracy z freelancerem nie martwisz się o grafika, fotografa, a dostajesz gotowe posty)
  • Często obsługuje mniej projektów niż agencja, więc będzie bardziej skupiony na Twojej marce

Minusy:

  • Trudno jest  ustalić właściwe wskaźniki efektywności i terminy realizacji, w sytuacji gdy nie masz wystarczających kompetencji lub doświadczenia
  • Wręcz graniczące z cudem jest znalezienie rzetelnego, wywiązującego się z terminów, dobrego w tym, co robi i łatwo się komunikującego freelancera – niestety, z doświadczenia wiem jak trudny bywa wybór właściwej osoby. Co więcej, w ofertach pojawiają się bardzo różne stawki za zbliżony zakres usług i to powoduje jeszcze większy mętlik w głowie przy podejmowaniu decyzji.
  • Mogą występować nieporozumienia i opóźnienia w komunikacji
  • Często, konieczna jest współpraca z zespołem freelancerów, bo obowiązuje zasada specjalizacji w konkretnej dziedzinie

Agencja

Plusy:

  • Dostęp do zespołu profesjonalistów (o różnych kompetencjach) z doświadczeniem w realizacji różnorodnych projektów
  • Możliwość wyboru agencji pasującej do Twojej branży/marki
  • Zoptymalizowane działania
  • Poczucie bezpieczeństwa – raz w miesiącu otrzymasz raporty, więc masz stały wgląd w efektywność kampanii
  • Niższe ceny za powierzchnie reklamowe (zarówno outdoorowe, jak i te w mediach) ze względu na “hurtowe” rezerwacje dla klientów agencji

Minusy:

  • Trudno ustalić kryteria wyboru właściwej agencji
  • Jesteś jednym z wielu projektów realizowanych przez agencję, co powoduje, że w zależności od tego jak dużym klientem jesteś, taki masz priorytet w obsłudze (im mniejszym klientem dla agencji jesteś, tym masz niższy priorytet względem większych klientów)
  • Utrudniona i odroczona w czasie komunikacja
  • Brak dogłębnego zrozumienia marki/tematu
  • Wysokie stawki, często nieadekwatne do zakresu zadań i cenowo niedopasowane do możliwości rozwijającej się firmy – dobitnie widać to porównując oferty freelancerów z ofertami agencji

Starałam się stworzyć kompletną listę mocnych i słabych stron każdego z wymienionych rozwiązań. Mam nadzieję, że pomoże Ci ona podjąć decyzję o wyborze najlepszego dla Ciebie rozwiązania. Jeśli o czymś nie wspomniałam, albo masz inne doświadczenia, podziel się w komentarzu.

Dodaj komentarz